Toestel voor gesproken ondertiteling

In onderstaande hulpmiddelenfiche vindt u informatie over de aard en het gebruik van het hulpmiddel en richtlijnen die helpen om een vraag voor terugbetaling efficiënt af te handelen.

In de onderdelen ‘Beschrijving van het hulpmiddel’, ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ en ‘Met welke hulpmiddelen kunt u dit hulpmiddel niet combineren?’, vindt u informatie over de mogelijkheden voor terugbetaling van het hulpmiddel. In de beschrijving wordt gedefinieerd welke hulpmiddelen en aanpassingen onder deze referterubriek horen. In het deel ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ wordt aangegeven voor wie en onder welke omstandigheden het VAPH met deze referterubriek standaard een tegemoetkoming voorziet. Als uw situatie niet overeenkomt met een van de situaties die hier beschreven zijn, maar de noodzaak, werkzaamheid, doelmatigheid, gebruiksfrequentie van het hulpmiddel zijn toch aangetoond in functie van de handicap, kan het VAPH eveneens tegemoetkoming geven voor het hulpmiddel.

Meer informatie over de terugbetaling van hulpmiddelen vindt u in het deel ‘Hulpmiddelen’ op de website van het VAPH.

gesproken ondertiteling

Beschrijving van het hulpmiddel

Een toestel voor gesproken ondertiteling is een toestel voor het uitspreken van de Nederlandse ondertitels van hoofdzakelijk anderstalige programma's. Het kan gaan om rechtstreekse uitzendingen, opnames, uitgestelde programma's en films op dragers zoals dvd's, gestreamde televisie, mediaspelers en blu-ray discs.

Niet inbegrepen:

Voor wie is het hulpmiddel bestemd?

  1. Slechtzienden:
    • die vrijwel dagelijks ondertitelde televisieprogramma's volgen;
    • die de ondertiteling niet kunnen lezen;
    • die nood hebben aan gesproken ondertiteling en waarvoor vergrote ondertiteling niet meer voldoende is.
  2. Blinden:
    • die vrijwel dagelijks ondertitelde televisieprogramma's volgen.

Refertebedrag, refertetermijn, procedure, gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief, zeer uitzonderlijke zorgbehoefte

Refertebedrag
640,00 euro
Refertetermijn
7 jaar
Vereenvoudigde aanvraagprocedure
Niet mogelijk
Terugbetaling bij gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief
Mogelijk
Zeer uitzonderlijke zorgbehoefte
Mogelijk

Met welke hulpmiddelen kunt u dit hulpmiddel niet combineren?

Extra informatie

Welke attesten en verslagen voegt u toe om de aanvraag te ondersteunen?

Als er bij de keuze van een toestel voor gesproken ondertiteling getwijfeld wordt of het een bruikbare oplossing is, moeten de testresultaten in het rapport beschreven worden. Bij de keuze van een toestel voor gesproken ondertiteling kan er getest worden of:

Het testen dient zeker te gebeuren met de programma’s die betrokkene wil volgen. De testperiode loopt bij voorkeur over meerdere dagen in de thuissituatie. Wanneer dit niet haalbaar is, is het aangewezen om onder deskundige begeleiding meerdere soorten programma’s (soap, film, documentaire, realityreeks, nieuws, sport, …) uit te testen.

Toelichting

Doorgaans wordt gekozen voor gesproken ondertiteling ofwel voor vergrote ondertiteling.

De stem van de gesproken ondertiteling is steeds dezelfde computerstem. Dat betekent dat bij een film, serie of soap alle figuren -mannelijk of vrouwelijk- dezelfde stem krijgen. Zoiets vraagt extra concentratie om de verhaallijn goed te kunnen volgen. Daarom is uitproberen erg belangrijk om zeker te zijn dat het een werkbare oplossing is.

Opmerking

Voor wie een Webbox heeft en voldoende heeft aan een aantal Nederlandse en Vlaamse zenders, kan de Webbox (daisyspeler) of de app Gesproken Ondertitels een alternatief zijn.

Terugbetaling bij co-ouderschap

De hulpmiddelen of aanpassingen uit deze hulpmiddelenfiche kunnen gemakkelijk meegenomen worden en worden geen tweede keer terugbetaald omwille van co-ouderschap.

Vroegere benamingen voor deze referterubriek