Communicatietoestellen > Dynamische systemen > Basis dynamisch systeem
In onderstaande hulpmiddelenfiche vindt u informatie over de aard en het gebruik van het hulpmiddel en richtlijnen die helpen om een vraag voor terugbetaling efficiënt af te handelen.
In de onderdelen ‘Beschrijving van het hulpmiddel’, ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ en ‘Met welke hulpmiddelen kunt u dit hulpmiddel niet combineren?’, vindt u informatie over de mogelijkheden voor terugbetaling van het hulpmiddel. In de beschrijving wordt gedefinieerd welke hulpmiddelen en aanpassingen onder deze referterubriek horen. In het deel ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ wordt aangegeven voor wie en onder welke omstandigheden het VAPH met deze referterubriek standaard een tegemoetkoming voorziet. Als uw situatie niet overeenkomt met een van de situaties die hier beschreven zijn, maar de noodzaak, werkzaamheid, doelmatigheid, gebruiksfrequentie van het hulpmiddel zijn toch aangetoond in functie van de handicap, kan het VAPH eveneens tegemoetkoming geven voor het hulpmiddel.
Meer informatie over de terugbetaling van hulpmiddelen vindt u in het deel ‘Hulpmiddelen’ op de website van het VAPH.
Beschrijving van het hulpmiddel
Een basis dynamisch systeem is een communicatie-oplossing die bestaat uit een toestel met een aanraakscherm en uitgebreide communicatiesoftware met spraaksynthese.
De uitgebreide communicatiesoftware bevat:
- tekst- en symboolcommunicatie;
- mogelijkheid tot gebruik van verschillende symbolendatabanken;
- de mogelijkheid om woorden te vervoegen (vervoegen van werkwoorden, vormen van meervouden, verkleinwoorden ... );
- mogelijkheid om zelf gevormde boodschappen te bewaren;
- woord- en zinsvoorspelling om het vormen van een boodschap te versnellen.
Een basis dynamisch systeem communicatietoestel kan eventueel ook voorzien zijn van:
- de mogelijkheid om omgevingsbediening in te bouwen;
- de mogelijkheid om extra modules te integreren (bv. GSM-module, fotomodule ...);
- de mogelijkheid om een aangepaste bediening te gebruiken (scanning met een of meer schakelaars, afdekplaat, (aangepaste) muis, (aangepaste) joystick …).
De focus van het gebruik van een basis dynamisch systeem ligt op het mogelijk maken van communicatie.
Inbegrepen:
- adapter voor aansluiting op netspanning (220v)
- indienststelling en installatie van software, statieven, bijhorigheden ...
Niet inbegrepen:
- aangepaste bediening anders dan het aanraakscherm (andere referterubriek)
- standaard computer (desktop of laptop)
Voor wie is het hulpmiddel bestemd?
- Personen met een ernstige communicatieve beperking:
- die functioneel communiceren / zich adequaat uitdrukken met behulp van afbeeldingen en/of tekst of hiervoor het leerpotentieel hebben;
- die beschikken over de nodige cognitieve-, communicatieve- en taalvaardigheden om zinvol met het toestel te communiceren;
- voor wie goedkopere alternatieven zoals bijvoorbeeld een smartphone gebruikt als communicatietoestel of een tablet gebruikt als communicatietoestel (incl. basis communicatie-app) niet voldoen.
Refertebedrag, refertetermijn, herstellingskosten, procedure, gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief, zeer uitzonderlijke zorgbehoefte
- Refertebedrag
- 4.079,93 euro
- Refertetermijn
- 5 jaar
- Herstellingskosten
- 20% van het refertebedrag; maximumbedrag voor het totaal van communicatietoestellen, aanvullingen en bijhorigheden: 840,00 euro
- Vereenvoudigde aanvraagprocedure
- Niet mogelijk
- Terugbetaling bij gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief
- Mogelijk
- Zeer uitzonderlijke zorgbehoefte
- Mogelijk
Met welke hulpmiddelen kunt u dit hulpmiddel niet combineren?
Extra informatie
Welke attesten en verslagen voegt u toe om de aanvraag te ondersteunen?
Motivatieverslag waarin de gebruikerscontext wordt beschreven en waarin wordt aangetoond dat:
- de persoon met het dynamisch toestel op een actieve en effectieve manier kan en wil communiceren
- het toestel is uitgetest op zijn bruikbaarheid en effectiviteit in verschillende relevante sociale contexten
- eenvoudigere alternatieven niet voldoen
Toelichting
Het verschil tussen basis en uitgebreid dynamisch systeem (andere referterubriek):
Een uitgebreid dynamisch systeem bevat altijd de mogelijkheid om omgevingsbediening te gebruiken en om computerfuncties te gebruiken, naast de communicatiefunctie. Basis dynamische systemen zijn 'eenvoudigere' dynamische communicatiesystemen. De basis dynamische systemen zijn vaak compacter en dus makkelijker meeneembaar. De software die geïnstalleerd is op basis en uitgebreide dynamische systeem is meestal wel dezelfde. De mogelijkheden qua communicatie zijn dan ook gelijk. (zie ook: hulpmiddelenfiche van uitgebreid dynamisch systeem)
Het verschil tussen een basis dynamisch systeem en een tablet gebruikt als communicatietoestel (incl. basis communicatie-app) (andere referterubriek):
Het belangrijkste verschil is de software. Een basis dynamisch systeem bevat uitgebreide communicatiesoftware. In de rubriek van tablet gebruikt als communicatietoestel is een basis communicatie-app voorzien (zie ook: hulpmiddelenfiche van tablet gebruikt als communicatietoestel (incl. basis communicatie-app)).
Voorbeelden van basis dynamisch systemen:
- Vibe 10
- Grid Pad 10/10s/Touch Pad 10
- Nova Chat 5/8/10
- Tobii Dynavox I-1 10
- Tablet (Windows) met uitgebreide communicatiesoftware zoals 'Mind Express', 'Grid' of 'Communicator'
- iPad met software 'Grid for iPad'
- ...
Opmerking: Uitgebreide dynamische systemen met een kleiner scherm (bv. Vibe 10, Grid Pad 10, Grid Pad 10s) kunnen ook gevraagd worden als basis dynamisch systeem. In elk geval is tegemoetkoming mogelijk voor de goedkoopst adequate oplossing voor de gebruiker in kwestie.
Keuze van het goedkoopst adequate communicatie-oplossing:
Bij de keuze van de juiste communicatie-oplossing is het belangrijk om zich niet te beperken tot één commerciële verdeler om alle opties af te wegen. Verschillende firma's hebben immers een verschillend aanbod, met telkens specifieke voor- en nadelen. Het is daarnaast ook mogelijk om uitgebreide communicatiesoftware te installeren op een reguliere tablet. Hierbij moet de performantie van de tablet en de systeemvereisten van de communicatiesoftware vooraf bekeken worden.
Volgende eigenschappen zijn belangrijk bij de keuze van de communicatie-oplossing:
De indienststelling
Is de persoon of iemand in zijn omgeving zelf in staat om software en eventuele bijhorigheden te installeren? Als dit zo is, kan een tablet met zelf geïnstalleerde software een oplossing bieden. Als dit niet het geval is, kan de persoon vaak het best terecht bij firma's die een gebruiksklaar toestel bieden, met geïnstalleerde software en eventueel bevestigingsmogelijkheden, aangepaste bediening, enzovoort.
Meeneembaarheid
Communiceren moet overal mogelijk zijn, ook op verplaatsing. Vooral voor personen die kunnen stappen is de draagbaarheid van een toestel een belangrijk element in de keuze, maar ook wanneer het toestel gemonteerd wordt op een rolstoel, kunnen de afmetingen bepalend zijn voor het gebruiksgemak.
Schermgrootte
Heeft de persoon visuele of eventueel motorische beperkingen waardoor een groter (aanraak)scherm nodig is? Hoe zal het communicatiebestand gebruikt worden en welke schermgrootte is hiervoor nodig? Vooral bij personen die willen communiceren met symbolen, is het belangrijk dat overwogen wordt hoeveel symbolen er op een pagina moeten worden weergegeven en hoe groot het scherm hiervoor moet zijn.
Robuustheid.
Voor sommige personen is het belangrijk dat een communicatietoestel zeer robuust of zelfs spatwaterdicht is. Toestellen van gespecialiseerde firma's zijn hierop voorzien, maar ook voor sommige reguliere tablets zijn er degelijke hoezen verkrijgbaar.
Wie kan een basis dynamisch communicatietoestel gebruiken?
Om een communicatiehulpmiddel succesvol in te zetten, moet in de eerste plaats de persoon met een communicatieve beperking gemotiveerd zijn om het communicatiehulpmiddel te gebruiken. Verder moeten ook de personen in zijn omgeving het gebruik van het communicatiehulpmiddel stimuleren en (onder)steunen. Ze moeten ook de gebruiker van het communicatiehulpmiddel de nodige tijd gunnen om zijn boodschap over te brengen.
Om zinvol te kunnen communiceren met een dynamisch communicatietoestel moet de persoon:
- voldoende begeleid worden om te leren communiceren met een dynamisch communicatietoestel;
- initiatief nemen (al dan niet uitgelokt) in communicatie;
- functioneel gebruik kunnen maken van de structuur die gehanteerd is in een dynamisch communicatiehulpmiddel of hiervoor de leercapaciteit hebben.
Dat wil zeggen dat de persoon minimaal moet functioneren op representatieniveau. Dat houdt o.a. in dat hij:
- objectpermanentie heeft verworven;
- informatie kan categoriseren, structureren en ordenen;
- associaties kan leggen;
- zich informatie kan herinneren;
- temporeel kan ordenen;
- zich gericht kan focussen;
- communicatie kan richten op heden, verleden en toekomst;
- kan praten over emoties en gevoelens.
Bediening van een dynamisch systeem
Een dynamisch systeem kan op verschillende manieren bediend worden:
- via het aanraakscherm (standaard)
- via aangepaste bediening
- scanning met een of meerdere schakelaars
- afdekplaat
- muisalternatieven zoals aangepaste trackball, joystick ...
Niet elk systeem biedt dezelfde mogelijkheden wat betreft aangepaste bediening. De bediening moet steeds uitgetest zijn om zeker te zijn van de bruikbaarheid voor de persoon in kwestie.
Besteding van de refertebedragen
De refertebedragen van de onderdelen van een communicatie-oplossing, worden als een totaalbedrag toegekend dat vrij aan de noodzakelijke onderdelen kan besteed worden.
Terugbetaling bij co-ouderschap
De hulpmiddelen of aanpassingen uit deze hulpmiddelenfiche kunnen gemakkelijk meegenomen worden en worden geen tweede keer terugbetaald omwille van co-ouderschap.
Vroegere benamingen voor deze referterubriek
- Draagbaar communicatietoestel bij adequaat taalbegrip
- Dynamisch systeem
- Dynamische systemen