Smartphone gebruikt als luisterhulpmiddel

In onderstaande hulpmiddelenfiche vindt u informatie over de aard en het gebruik van het hulpmiddel en richtlijnen die helpen om een vraag voor terugbetaling efficiënt af te handelen.

In de onderdelen ‘Beschrijving van het hulpmiddel’, ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ en ‘Met welke hulpmiddelen kunt u dit hulpmiddel niet combineren?’, vindt u informatie over de mogelijkheden voor terugbetaling van het hulpmiddel. In de beschrijving wordt gedefinieerd welke hulpmiddelen en aanpassingen onder deze referterubriek horen. In het deel ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ wordt aangegeven voor wie en onder welke omstandigheden het VAPH met deze referterubriek standaard een tegemoetkoming voorziet. Als uw situatie niet overeenkomt met een van de situaties die hier beschreven zijn, maar de noodzaak, werkzaamheid, doelmatigheid, gebruiksfrequentie van het hulpmiddel zijn toch aangetoond in functie van de handicap, kan het VAPH eveneens tegemoetkoming geven voor het hulpmiddel.

Meer informatie over de terugbetaling van hulpmiddelen vindt u in het deel ‘Hulpmiddelen’ op de website van het VAPH.

Beschrijving van het hulpmiddel

Een smartphone gebruikt als luisterhulpmiddel is een smartphone die gebruikt wordt als streamer.

De smartphone stuurt/streamt het signaal rechtstreeks naar de hoortoestellen of CI-processoren die voorzien zijn van een ingebouwde bluetoothontvanger. De hoortoestellen of CI-processoren zetten dat digitaal signaal vervolgens om in waarneembaar geluid.

Voor wie is het hulpmiddel bestemd?

  1. Slechthorenden met een matig gehoorverlies:
    • die 1 of 2 hoortoestellen en/of CI-processoren met ingebouwde bluetoothontvanger dragen;
    • die vrijwel dagelijks problemen ondervinden in de privésituatie met spraakverstaan in moeilijke luisteromstandigheden (bv. bij mondelinge gesprekken, telefoongesprekken, televisie kijken,...);
    • voor wie de hoortoestellen en/of CI-processoren, ondanks optimale instelling, niet toereikend zijn.
  2. Slechthorenden met een ernstig gehoorverlies of doven:
    • die 1 of 2 hoortoestellen en/of CI-processoren met ingebouwde bluetoothontvanger dragen;
    • die vrijwel dagelijks problemen ondervinden in de privésituatie met spraakverstaan in moeilijke luisteromstandigheden (bv. bij mondelinge gesprekken, telefoongesprekken, televisie kijken,...);
    • voor wie de hoortoestellen en/of CI-processoren, ondanks optimale instelling, niet toereikend zijn.

Refertebedrag, refertetermijn, basiskosten, procedure, gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief, zeer uitzonderlijke zorgbehoefte

Refertebedrag
150,00 euro
Refertetermijn
4 jaar
Basiskosten
55,39 euro
Vereenvoudigde aanvraagprocedure
Niet mogelijk
Terugbetaling bij gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief
Mogelijk
Zeer uitzonderlijke zorgbehoefte
Niet mogelijk

Met welke hulpmiddelen kunt u dit hulpmiddel niet combineren?

Extra informatie

Toelichting

Een smartphone gebruikt als luisterhulpmiddel wordt door slechthorenden en doven gebruikt om het spraakverstaan in moeilijke luistersituaties te verhogen.

Bluetooth wordt zowel door horenden als slechthorenden en doven gebruikt. Horenden kiezen het om handenvrij te bellen, om muziek intenser te beleven … en maken daarvoor gebruik van oortjes of een hoofdtelefoon. Slechthorenden en doven gebruiken het om het spraakverstaan in moeilijke luistersituaties te verhogen. In tegenstelling tot horenden gebruiken zij geen hoofdtelefoon of oortjes maar wordt het signaal rechtstreeks naar de hoortoestellen en CI-processoren gebracht/ gestreamd. De hoortoestellen of CI-processoren zetten het digitaal signaal vervolgens om in waarneembaar geluid. Niet alle hoortoestellen of CI-processoren kunnen dat. Vaak gaat het om nieuwere modellen die behoren tot het basis-, midden- of topsegment.

Combineren van luisterhulpmiddelen

Let op: het VAPH financiert geen verschillende hulpmiddelen voor het oplossen van dezelfde probleemactiviteiten.
Bijgevolg kunnen de volgende referterubrieken niet samen met deze referterubriek ‘Smartphone gebruikt als luisterhulpmiddel’ vergoed worden:

Met solo-apparatuur of merkgebonden streamers is namelijk al een oplossing voor mobiel telefoneren, het voeren van mondelinge gesprekken en het streamen van audiobronnen voorzien.

Tip

Als er nood is aan een kwalitatieve microfoon voor dagelijkse communicatie in moeilijke luisteromstandigheden wordt aangeraden te kiezen voor een klassiek luisterhulpmiddel (solo-apparatuur of merkgebonden streamers) i.p.v. een smartphone, omwille van de betere microfoontechnologie. Indien er gekozen wordt voor een smartphone, is er omwille van het cumulverbod geen mogelijkheid tot bijkomende vergoeding van een klassiek luisterhulpmiddel. Een smartphone gebruikt als luisterhulpmiddel is vooral een oplossing als de aanvrager bewust kiest om af te zien van de kwalitatief betere oplossingen.

Terugbetaling bij co-ouderschap

De hulpmiddelen of aanpassingen uit deze hulpmiddelenfiche kunnen gemakkelijk meegenomen worden en worden geen tweede keer terugbetaald omwille van co-ouderschap.

Vroegere benamingen voor deze referterubriek