Communicatietoestellen > Tablet gebruikt als communicatietoestel (incl. basis communicatie-app)
In onderstaande hulpmiddelenfiche vindt u informatie over de aard en het gebruik van het hulpmiddel en richtlijnen die helpen om een vraag voor terugbetaling efficiënt af te handelen.
In de onderdelen ‘Beschrijving van het hulpmiddel’, ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ en ‘Met welke hulpmiddelen kunt u dit hulpmiddel niet combineren?’, vindt u informatie over de mogelijkheden voor terugbetaling van het hulpmiddel. In de beschrijving wordt gedefinieerd welke hulpmiddelen en aanpassingen onder deze referterubriek horen. In het deel ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ wordt aangegeven voor wie en onder welke omstandigheden het VAPH met deze referterubriek standaard een tegemoetkoming voorziet. Als uw situatie niet overeenkomt met een van de situaties die hier beschreven zijn, maar de noodzaak, werkzaamheid, doelmatigheid, gebruiksfrequentie van het hulpmiddel zijn toch aangetoond in functie van de handicap, kan het VAPH eveneens tegemoetkoming geven voor het hulpmiddel.
Meer informatie over de terugbetaling van hulpmiddelen vindt u in het deel ‘Hulpmiddelen’ op de website van het VAPH.
Beschrijving van het hulpmiddel
Een tablet gebruikt als communicatietoestel (incl. basis communicatie-app) is een communicatieoplossing die bestaat uit een tablet met een aanraakscherm en een basis communicatie-app met spraaksynthese.
De basis communicatie-app biedt de mogelijkheid om te communiceren met tekst en/of met symbolen.
Niet inbegrepen:
- aangepaste bediening anders dan aanraakscherm (andere referterubriek)
- een tablet met uitgebreide communicatiesoftware (andere referterubriek)
Voor wie is het hulpmiddel bestemd?
- Personen met een ernstige communicatieve beperking:
- die functioneel communiceren / zich adequaat uitdrukken met behulp van afbeeldingen en/of tekst, of hiervoor het leerpotentieel hebben;
- die beschikken over de nodige cognitieve-, communicatieve- en taalvaardigheden om zinvol met het toestel te communiceren;
- voor wie goedkopere alternatieven zoals bijvoorbeeld een smartphone gebruikt als communicatietoestel niet voldoen.
Refertebedrag, refertetermijn, herstellingskosten, procedure, gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief, zeer uitzonderlijke zorgbehoefte
- Refertebedrag
- 650,00 euro
- Refertetermijn
- 5 jaar
- Herstellingskosten
- 20% van het refertebedrag; maximumbedrag voor het totaal van communicatietoestellen, aanvullingen en bijhorigheden: 800,00 euro
- Vereenvoudigde aanvraagprocedure
- Niet mogelijk
- Terugbetaling bij gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief
- Mogelijk
- Zeer uitzonderlijke zorgbehoefte
- Mogelijk
Met welke hulpmiddelen kunt u dit hulpmiddel niet combineren?
Extra informatie
Waarmee kunt u dit hulpmiddel aanvullen?
- communicatietoestellen > aanvulling bij tablet gebruikt als communicatietoestel (incl. ondersteunende communicatie-app en stem) > symbooldatabanken
- communicatietoestellen > bijhorigheden (voor de in deze lijst vermelde communicatietoestellen) > adapter
- communicatietoestellen > bijhorigheden (voor de in deze lijst vermelde communicatietoestellen) > andere (draagtas, kabels,...)
- communicatietoestellen > bijhorigheden (voor de in deze lijst vermelde communicatietoestellen) > andere statieven
- communicatietoestellen > bijhorigheden (voor de in deze lijst vermelde communicatietoestellen) > bedstatief
- communicatietoestellen > bijhorigheden (voor de in deze lijst vermelde communicatietoestellen) > schakelaars, afdekplaten,...
- communicatietoestellen > bijhorigheden (voor de in deze lijst vermelde communicatietoestellen) > tafelstatief
- communicatietoestellen > bijhorigheden (voor de in deze lijst vermelde communicatietoestellen) > vast of manueel wegzwenkbaar rolstoelstatief
- noodzakelijke bijhorigheden computer > muisalternatief > aangepaste trackball, joystick, interface voor bediening via de omgevingsbediening of via schakelaars
- noodzakelijke bijhorigheden computer > muisalternatief > bediening via de rolstoelbesturing
- noodzakelijke bijhorigheden computer > muisalternatief > hoofdmuis
Welke attesten en verslagen voegt u toe om de aanvraag te ondersteunen?
- Motivatieverslag waarin:
- de keuze voor een specifieke communicatie-app wordt vermeld en gemotiveerd
- wordt aangetoond dat eenvoudige alternatieven niet voldoen
- wordt aangetoond dat de persoon met de tablet gebruikt als communicatietoestel kan en wil communiceren
- de gebruikscontext van het toestel wordt beschreven.
Toelichting
Voorbeelden van oplossingen binnen deze referterubriek:
Een tablet (iOS of Android of evt. Windows) met basis communicatie-app, zoals bijvoorbeeld Go Talk Now, Proloquo2go, Proloquo4text, Spraakassistent, Snap+core first ...
Het verschil van een tablet gebruikt als communicatietoestel met een basis dynamisch systeem (andere referterubriek):
Een basis dynamisch systeem bevat uitgebreide communicatiesoftware. Een basis dynamisch systeem kan eveneens een tablet zijn, maar hierop moet uitgebreide communicatiesoftware geïnstalleerd zijn. De tablet waarop deze software geïnstalleerd wordt, moeten aan hogere vereisten voldoen qua opslagruimte, schermgrootte, enz. De rubriek 'tablet gebruikt als communicatietoestel (incl. basis communicatie-app)' is bedoeld voor een tablet waarop een eenvoudigere communicatie-app wordt geïnstalleerd.
(zie ook: hulpmiddelenfiche van basis dynamisch systeem)
Wie kan een tablet gebruikt als communicatietoestel (incl. basis communicatie-app) gebruiken?
Om een communicatiehulpmiddel succesvol in te zetten, moet in de eerste plaats de persoon met een communicatieve beperking gemotiveerd zijn om het communicatiehulpmiddel te gebruiken. Verder moeten ook de personen in zijn omgeving het gebruik van het communicatiehulpmiddel stimuleren en (onder)steunen. Ze moeten ook de gebruiker van het communicatiehulpmiddel de nodige tijd gunnen om zijn boodschap over te brengen.
De inhoud van een tablet gebruikt als communicatietoestel kan er net zo uitzien als bij een dynamisch communicatietoestel. Om hiermee zinvol te kunnen communiceren, moet de persoon:
- voldoende begeleid worden om te leren communiceren met een dynamisch communicatietoestel;
- initiatief nemen (al dan niet uitgelokt) in communicatie;
- functioneel gebruik kunnen maken van de structuur die gehanteerd is in het communicatiehulpmiddel of hiervoor de leercapaciteit bezitten.
D.w.z. dat de persoon minimaal moet functioneren op representatieniveau. Dat houdt o.a. in dat hij:
- objectpermanentie heeft verworven;
- informatie kan categoriseren, structureren en ordenen;
- associaties kan leggen;
- zich informatie kan herinneren;
- temporeel kan ordenen;
- zich gericht kan focussen;
- communicatie kan richten op heden, verleden en toekomst;
- kan praten over emoties en gevoelens.
Een tablet kan daarnaast ook ingezet worden om te communiceren met tekst. De gebruiker moet hiervoor uiteraard over voldoende schrijf- of spellingvaardigheid beschikken.
Keuze van de goedkoopst adequate tablet
Om de goedkoopst adequate oplossing te kiezen tussen verkrijgbare tablets op de markt, is al wat technische kennis nodig. Hieronder worden enkel variabelen besproken die belangrijk zijn in de keuze.
Ten eerste kiest men tussen een Windows tablet, een Android tablet of een Ipad. Voor elk van deze besturingssystemen zijn andere apps verkrijgbaar. De keuze voor een bepaald besturingssysteem zal dus zeker gedeeltelijk afhangen van de app of software die het meest geschikt is voor de beoogde toepassing. Voor- en nadelen van Windowsgebaseerde tablets ten opzichte van iPads of Android tablets, worden besproken in de hulpmiddeleninfo over de tablet als basis voor een communicatietoestel.
Ten tweede zijn de grootte van het scherm en draagbaarheid van het toestel bepalende factoren. Om hiervoor de ideale oplossing te kiezen, is het nuttig om het toestel in verschillende relevantie situaties uit te testen.
Er is ook de keuze voor een tablet met of zonder toegang tot mobiele data (bij Ipad heet dit de ‘cellular’ optie). Mobiele data zijn enkel noodzakelijk voor gebruikers die voortdurend actief gebruik maken van het internet in functie van hun communicatie. Indien de communicatie voornamelijk offline via een app gebeurt zoals Go Talk Now, is deze optie niet noodzakelijk.
Tenslotte maakt ook het beschikbare geheugen of opslagcapaciteit een groot verschil in de prijs van de tablet. Voor gebruikers die weinig of geen gebruik maken van foto’s en filmpjes, is een beperktere opslagcapaciteit nodig.
Hulpmiddeleninfo's
Meer info over de tablet gebruikt als communicatiemiddel:
- hulpmiddeleninfo: tablet gebruikt als communicatietoestel
- hulpimddelenfino: tablet gebruiken als basis voor een communicatiehulpmiddel
Besteding van het refertebedrag
De rubriek voorziet in de tegemoetkoming voor een tablet en een app om te communiceren. Sommige basis communicatie-apps zijn gratis, of het kan zijn dat de persoon eerder al een app aankocht om te communiceren. In dat geval kan de kostprijs van enkel de tablet vergoed worden.
De refertebedragen van de onderdelen van een communicatie-oplossing, worden als een totaalbedrag toegekend dat vrij aan de noodzakelijke onderdelen kan besteed worden.
Terugbetaling bij co-ouderschap
De hulpmiddelen of aanpassingen uit deze hulpmiddelenfiche kunnen gemakkelijk meegenomen worden en worden geen tweede keer terugbetaald omwille van co-ouderschap.
Vroegere benamingen voor deze referterubriek
- Communicatietoestellen: Tablet gebruikt als communicatietoestel (incl. ondersteunende communicatie-app en stem)