Smartphone voor communicatie via gebarentaal met Afstandstolkendienst

In onderstaande hulpmiddelenfiche vindt u informatie over de aard en het gebruik van het hulpmiddel en richtlijnen die helpen om een vraag voor terugbetaling efficiënt af te handelen.

In de onderdelen ‘Beschrijving van het hulpmiddel’, ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ en ‘Met welke hulpmiddelen kunt u dit hulpmiddel niet combineren?’, vindt u informatie over de mogelijkheden voor terugbetaling van het hulpmiddel. In de beschrijving wordt gedefinieerd welke hulpmiddelen en aanpassingen onder deze referterubriek horen. In het deel ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ wordt aangegeven voor wie en onder welke omstandigheden het VAPH met deze referterubriek standaard een tegemoetkoming voorziet. Als uw situatie niet overeenkomt met een van de situaties die hier beschreven zijn, maar de noodzaak, werkzaamheid, doelmatigheid, gebruiksfrequentie van het hulpmiddel zijn toch aangetoond in functie van de handicap, kan het VAPH eveneens tegemoetkoming geven voor het hulpmiddel.

Meer informatie over de terugbetaling van hulpmiddelen vindt u in het deel ‘Hulpmiddelen’ op de website van het VAPH.

Beschrijving van het hulpmiddel

Een smartphone voor communicatie via gebarentaal met Afstandstolken is een smartphone waarop de vereiste software om mobiel gebruik te kunnen maken van de Afstandstolkendienst van het Vlaams Communicatie Assistentie Bureau voor Doven vzw (CAB) wordt geïnstalleerd.

Voor wie is het hulpmiddel bestemd?

  1. Slechthorenden met een ernstig gehoorverlies of doven:
    • die behoren tot de doelgroep van het Besluit van de Vlaamse regering van 15 januari 2016 houdende de vaststelling van overkoepelende regels voor het centraal tolkenbureau voor de beleidsdomeinen Onderwijs en Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;
    • die vrijwel maandelijks gebruik maken van de Afstandstolkendienst van het CAB in kader van leefuren (L-uren).

Refertebedrag, refertetermijn, basiskosten, procedure, gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief, zeer uitzonderlijke zorgbehoefte

Refertebedrag
150,00 euro
Refertetermijn
4 jaar
Basiskosten
55,39 euro
Vereenvoudigde aanvraagprocedure
Mogelijk
Terugbetaling bij gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief
Mogelijk
Zeer uitzonderlijke zorgbehoefte
Niet mogelijk

Met welke hulpmiddelen kunt u dit hulpmiddel niet combineren?

Extra informatie

Toelichting

Doven kunnen, met bemiddeling van een afstandstolk, bellen met horenden. Ze hebben tevens de keuze in de wijze waarop ze willen communiceren zodat ze zelf de voor hun optimale telecommunicatiewijze (beeld- of tekst) kunnen kiezen. Via een beeldscherm wordt het gesprek tussen een horende en een dove vertaald van gesproken Nederlands naar Vlaamse Gebarentaal (VGT) en omgekeerd. Dit kan als dove en horende persoon op verschillende plaatsen zijn, maar ook als beiden zich op dezelfde plek bevinden.

De dienstverlening wordt verzorgd door het CAB (Vlaams Communicatie Assistentie Bureau voor Doven vzw). Opdat het CAB de dienst kan aanbieden, sloot het een contract af met Nwise voor het gebruik van gespecialiseerde videotelefoniesoftware (MyMMX). Op dit moment is de dienst elke werkdag vier uur bereikbaar. Om als dove gebruik te kunnen maken van de afstandstolkendienst moet men gekend zijn door de afstandstolkendienst van het CAB. Iedere gebruiker krijgt daarom een uniek nummer.

Meer informatie is te vinden op de website, www.afstandstolk.be

Meer informatie over tolken voor doven en slechthorenden vind je op de website van het VAPH, www.vaph.be/tolk

Terugbetaling bij co-ouderschap

De hulpmiddelen of aanpassingen uit deze hulpmiddelenfiche kunnen gemakkelijk meegenomen worden en worden geen tweede keer terugbetaald omwille van co-ouderschap.